ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ ВИКЛАДАННЯ ОРТОПЕДИЧНОЇ СТОМАТОЛОГІЇ З ВИКОРИСТАННЯМ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ

Автор(и)

  • Василь Гавалешко
  • Олександра Рощук

DOI:

https://doi.org/10.24061/1727-0847.23.1.2024.19

Ключові слова:

навчальний процес; ортопедична стоматологія; інноваційні технології; студентоцентроване навчання

Анотація

Необхідність у впровадженні інноваційних технологій та створення студентоорієнтованого середовища у вищій медичній школі зумовлені викликами часу, щоб створити вмотивованого, активного студента – майбутнього конкурентоспроможного фахівця.
Метою нашого дослідження було проаналізувати особливості інноваційних методів, що застосовуються при викладанні ортопедичної стоматології та обрати напрямки подальшої оптимізації навчального процесу. Для виконання поставленої мети було використано ряд методів дослідження: бібліосемантичний метод з опрацюванням джерел літератури та електронних ресурсів, методи аналізу, синтезу, узагальнення, порівняння та систематизації. Також висвітлено ряд кейсів щодо застосування інноваційних технологій викладання дисципліни «Ортопедична стоматологія» на кафедрі ортопедичної стоматології Буковинського державного медичного університету.
Інтерактивні технології, візуалізація навчального матеріалу при індивідуально- диференційованому підході набагато краще сприймаються сучасними студентами. З інтерактивних методів при вивченні ортопедичної стоматології найчастіше застосовуємо метод PRES, брейнстормінг, дискусію, роботу в малих групах, ситуативне моделювання та кейс-метод. Дотримання алгоритму при виконанні практичних навичок та симуляційні технології дозволяють студентам ефективно здобути передбачені програмою компетентності, а також успішно здати ОСКІ.
Отже, удосконалення організації навчального процесу з дисципліни «Ортопедична стоматологія» з використанням інноваційних методів навчання дозволяє забезпечити якісну освіту студентамстоматологам. Запровадження студентоцентрованого освітнього середовища з одного боку допомагає сформувати компетентних, творчих, ініціативних особистостей майбутніх лікарів- стоматологів, але, з іншого боку, вимагає від викладачів безперервного вдосконалення власної методики викладання дисципліни, здобуття нових навичок на принципах фасилітації, складання щораз нових симуляційних сценарів та їх ретельного відпрацювання зі студентами на потужній матеріально- технічній базі.

Посилання

Pysarenko TV, Kvasha TK, Rozhkova LV, Paladchenko OF, Bohomazova VM, Molchanova IV, et al. Stan innovatsiinoi diial'nosti ta diial'nosti u sferi transferu tekhnolohii v Ukraini u 2018 rotsi: analitychna dovidka [The state of innovative activity and activity in the field of technology transfer in Ukraine in 2018: analytical reference]. Kyiv: UkrINTEI; 2019. 80 p. [in Ukrainian].

Antoniv AA, Khukhlina OS, Roschuk OI, Kushlyk AYu. Improving the e ffi ciency of teaching internal medicine with the use of modern pedagogical technologies. Colloquium- journal. 2021;14(101):34-6.

Tereschuk VI, Il'chenko AM, Semenyshyna IV. Innovatsiini tekhnolohii navchannia u zakladakh vyschoi osvity [Innovative learning technologies in institutions of higher education]. Akademichni vizii. [Internet]. 2023 [tsytovano 2024 Feb 10];16:1-9. Dostupno na: https://academyvision.org/index.php/av/article/view/157. doi: 10.5281/zenodo.7639008. [in Ukrainian].

Chychyns'ka OV. Psykholohichni osoblyvosti predstavnykiv z pokolinnia [Psychological features of representatives of generation z]. Aktual'ni problemy psykholohii v zakladakh osvity. 2019;9:135-42. doi: 10.31812/psychology.v9i0.3734. [in Ukrainian].

Starosta V. Tekhnolohii interaktyvnoho navchannia: sutnist', klasyfikatsiia [Interactive learning technologies: essence, classification]. Naukovyi visnyk Mykolaivs'koho natsional'noho universytetu imeni V. O. Sukhomlyns'koho. Pedahohichni nauky. 2019;1(64):232-7. [in Ukrainian].

Volkova NP. Interaktyvni tekhnolohii navchannia u vyschii shkoli [Interactive learning technologies in higher education]. Dnipro: Universytet im. A. Nobelia; 2018. 360 p. [in Ukrainian].

Bambuliak АV, Kuzniak NB, Lopushniak LYa, Dmytrenko RR. Zastosuvannia imitatsiinykh tekhnolohii ta keis-metod u profesiinii pidhotovtsi maibutnikh likariv-stomatolohiv [Application of simulation technologies and case-method in professional training of future dentists]. Klinichna anatomiia ta operatyvna khirurhiia. 2023;22(3):91-7. doi: 10.24061/1727-0847.22.3.2023.35. [in Ukrainian].

Trehub S. Keis-metod navchannia studentiv- stomatolohiv yak skladova systemy zabezpechennia yakosti vyschoi medychnoi osvity [The case-method of teaching dental students as a component of the quality assurance system of higher medical education]. In: Kiurcheva SV, Kidalova VV, Kravtsia VI, D'omina NA, Taranenko HH, Diadenchuk AF, ed. Materialy III nauk.-prakt. internet-konf., prysviachenoi 90-richchiu Tavriis'koho derzhavnoho ahrotekhnolohichnoho universytetu im. D. Motornoho. Rozvytok suchasnoi nauky ta osvity: realii, problemy yakosti, innovatsii; 2022 Ver 30; Zaporizhzhia. Zaporizhzhia: TDATU; 2022. p. 361-4. [in Ukrainian].

Hnatiuk MS, Kritsak MIu, Konovalenko SO, Yasinovs'kyi OB, Monastyrs'ka Nia. Alhorytmizatsiia praktychnykh navychok u eksperymental'nii endoskopichnii khirurhii – zaporuka yikh uspishnoho ta povnotsinnoho zasvoiennia [Algorithmization of practical skills in experimental endoscopic surgery is the key to their successful and full mastery]. Klinichna anatomiia ta operatyvna khirurhiia. 2022;21(1):74-8. doi: 10.24061/1727-0847.21.1.2022.14. [in Ukrainian].

Bielikov OB, Khukhlina OS, Bielikova NI, Levandovs'kyi RA. Alhorytmy vykonannia praktychnykh navychok z ortopedychnoi stomatolohii, nevidkladnykh staniv ta vyrishennia klinichnykh sytuatsiinykh zavdan' pry pidhotovtsi do praktychno- oriientovanoho ispytu zi spetsial'nosti «Stomatolohiia» [Algorithms for performing practical skills in orthopedic dentistry, emergency conditions and solving clinical situational tasks in preparation for the practical-oriented exam in the specialty "Dentistry"]. Chernivtsi: Vydavnytstvo «Druk Art»; Vydavnytstvo «Druk Art»; 2017. 276 p. [in Ukrainian].

Rohlfsen CJ, Sayles H, Moore GF, Mikuls TR, O’Dell JR, McBrien S, et al. Innovation in early medical education, no bells or whistles required. BMC Med Educ. 2020;20:39. doi: 10.1186/s12909-020-1947-6.

Pro vnesennia zmin do Poriadku zdiisnennia yedynoho derzhavnoho kvalifikatsiinoho ispytu dlia zdobuvachiv stupenia vyschoi osvity mahistr za spetsial'nostiamy haluzi znan' «22 Okhorona zdorov’ia», [On making changes to the Procedure for conducting a unified state qualification exam for holders of a master's degree in the field of knowledge "22 Health Care"] Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy № 269 [Internet], 28 Mar 2023 [tsytovano 08 Feb 2024]. Dostupno na: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/269-2023-%D0 %BF#Text. [in Ukrainian].

Sovhyria SM, Babenko VI, Hrin'ko RM, Zadvornova AP, Pryluts'kyi OK, Serbin SI. Studentotsentrovanist' yak zaporuka formuvannia novoi modeli suchasnoi konkurentospromozhnoi medychnoi osvity [Student-centeredness as a key to the formation of a new model of modern competitive medical education]. In: Materialy navch.-nauk. konf. z mizhnar. uchastiu. Medychna osvita za novymy standartamy: vyklyky ta intehratsiia v mizhnarodnyi osvitnii prostir; 2023 Ber 30; Poltava. Poltava; 2023. p. 238-9. [in Ukrainian].

Volkova NP, Stepanova AA. Fasylitator yak vazhlyva rol'ova pozytsiia suchasnoho vykladacha vyshu [Facilitator as an important role position of a modern university teacher]. Visnyk universytetu imeni Al'freda Nobelia. Pedahohichni nauky. Seriia «Pedahohika i psykholohiia». 2018;1(15):228-34. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-03-28

Номер

Розділ

Проблеми викладання