АНАЛІЗ КЛІНІКО-АНАТОМІЧНОЇ ХАРАКТЕРИСТИКИ ДОРОЖНЬО-ТРАНСПОРТНОЇ ТРАВМИ В УМОВАХ ОБЛАСНОГО МІСТА. ПОВІДОМЛЕННЯ ТРЕТЄ: ТЯЖКІСТЬ ПОШКОДЖЕННЯ

Автор(и)

  • Сергій Гур’єв
  • Віталій Кушнір
  • Володимир Гребенюк

DOI:

https://doi.org/10.24061/1727-0847.22.3.2023.25

Ключові слова:

дорожньо- транспортна пригода; дорожньо- транспортна травма; тяжкість пошкодження; обласне місто

Анотація

Резюме. Дорожньо- транспортна травма, як й інші види травматичних пошкоджень, має досить складну клінічну характеристику і є багатокомпонентною. Мета дослідження: Верифікувати й сформувати клінічну характеристику пошкоджень у постраждалих унаслідок дорожньо- транспортних пригод в умовах обласного міста.
Матеріал і методи. Проведено ретроспективний аналіз 242 випадків постраждалих, які отримали травму в результаті дорожньо- транспортної травми (ДТП) та проходили лікування в лікарні швидкої медичної допомоги міста Чернівці з 2019 по 2020 роки. Масив дослідження сформовано методом беззворотної рандомізації за методологією випадкових чисел.
Результати. В результаті дослідження встановлено, що в умовах обласного міста постраждалі внаслідок ДТП в 66,11 % отримують травму з тяжкістю пошкодження більше 16 балів за стандартизованою системою оцінки NISS, тобто політравму. В загальному масиві дослідження найвища летальність зафіксована у постраждалих із тяжкістю пошкодження 45-75 балів та 34-45 балів (33,34 % та 30,30 % відповідно). У водіїв пошкодження з тяжкістю до 24 балів за стандартизованою системою оцінки NISS (легка травма) становить 76,13 %, у пасажирів – 67,04 %, а у пішоходів – 51,51 %. Тяжка (35-44 балів) та вкрай тяжка травма (45-75 балів) разом мають питому вагу: у водіїв – 10,23 %, у пасажирів – 13,64 %, у пішоходів – 31,82 %, тобто пішоходи отримують більше тяжких пошкоджень, а ознака участі в русі має вірогідний вплив на тяжкість пошкодження у постраждалих унаслідок дорожньо- транспортних пригод. У пішоходів, що вижили, на першому ранговому місці перебувають пошкодження з тяжкістю за NISS у 16-24 бали – 39,62 %, у водіїв та пасажирів – до 16 балів (46,83 % та 42,85 % відповідно). У масиві померлих пішоходів і пасажирів найбільшу пито-
му вагу мають постраждалі з тяжкістю 45-75 балів (38,46 % та 36,37 % відповідно), а водії мають тяжкість пошкодження 35-44 бали – 33,34 %, тобто ознака участі в русі й тяжкість пошкодження мають вірогідний вплив на виникнення негативного результату перебігу травматичного процесу.
Висновки. Для постраждалих унаслідок ДТП в умовах обласного міста в цілому характерна відносно не тяжка травма – до 34 балів, 82,65 %, причому травма до 16 балів становить 33,89 %. Встановлено наявність залежності тяжкості пошкодження від ознаки участі в русі, найтяжчі травми отримують пішоходи (питома вага тяжкої та вкрай тяжкої травми – 31,82 %), найменше – водії, 10,23 %. Встановлено, що тяжкість пошкодження в постраждалих унаслідок дорожньо- транспортних пригод в умовах обласного міста вірогідно залежить від участі в русі та є суттєвим фактором виникнення летальності.

Посилання

Masoumi K, Forouzan A, Barzegari H, Asgari Darian A, Rahim F, Zohrevandi B, et al. Effective Factors in Severity of Trаffic Accident- Related Traumas; an Epidemiologic Study Based on the Haddon Matrix. Emerg (Tehran). 2016;4(2):78-82.

Hurʼiev SO, Kushnir VA, Soloviov OS. Kliniko- anatomichna kharakterystyka dorozhn'o- transportnoi travmy v umovakh mehapolisa. Povidomlennia druhe: anatomichna veryfikatsiia poshkodzhen' [Clinical and anatomical characteristics of road and transport injuries in the conditions of the metropolis. Message two: anatomical verification of damage]. UJCS [internet]. 30, Dec 2022 [cited 2023 Sept 6];89(11-12):28-3. dostupnyy u: https://hirurgiya.com.ua/index.php/journal/article/view/1059. [in Ukrainian].

Hurʼiev SO, Kushnir VA. Kliniko- anatomichna kharakterystyka dorozhn'o- transportnoi travmy v umovakh mehapolisa. Povidomlennia pershe: obsiah urazhennia [Clinical and anatomical characteristics of road and transport injuries in the conditions of the metropolis. Message one: extent of damage]. UJCS [internet]. 23, Oct 2022 [cited 2023 Sept 6];89(9-10):29-3. dostupnyy u: https://hirurgiya.com.ua/index.php/journal/article/view/1048. [in Ukrainian].

Hareru HE, Negassa B, Kassa Abebe R, Ashenafi E, Zenebe GA, Debela BG, et al. The epidemiology of road traffic accidents and associated factors among drivers in Dilla Town, Southern Ethiopia. Front Public Health. 2022;10:1007308. doi: 10.3389/fpubh.2022.1007308.

Javali RH, Krishnamoorthy, Patil A, Srinivasarangan M, Suraj, Sriharsha. Comparison of Injury Severity Score, New Injury Severity Score, Revised Trauma Score and Trauma and Injury Severity Score for Mortality Prediction in Elderly Trauma Patients. Indian J Crit Care Med. 2019;23(2):73-77. doi: 10.5005/jp-jour-nals-10071-23120.

Tepas JJ, Mollitt DL, Talbert JL, Bryant M. The pediatric trauma score as a predictor of injury severity in the injured child. J Pediatr Surg. 1987;22(1):14-8. doi: 10.1016/s0022-3468(87)80006-4.

Palmer C. Major trauma and the injury severity score- where should we set the bar? Annu Proc Assoc Adv Automot Med. 2007;51:13-29.

Agudelo- Ledezma HH, Ruiz- Mazuera LC, Valencia- Amaya N, Bravo- Realpe KA, Hurtado- Burbano YV, Cabrera- Correal MC, et al. Rendimiento de escalas de trauma ISS, NISS y RTS en accidentes de trбnsito para predecir mortalidad en un hospital de alta complejidad. Rev Colomb Cir. 2022;37:640-51. https://doi. org/10.30944/20117582.2200.

Dong S, Khattak A, Ullah I, Zhou J, Hussain A. Predicting and Analyzing Road Traffic Injury Severity Using Boosting- Based Ensemble Learning Models with SHAPley Additive ex Planations. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2022;19(5):2925. https://doi.org/10.3390/ijerph19052925.

Gebresenbet RF, Aliyu AD. Injury severity level and associated factors among road traffi c accident victims attending emergency department of Tirunesh Beijing Hospital, Addis Ababa, Ethiopia: A cross sectional hospital- based study. PLoS One. 2019;14(9): e0222793. doi: 10.1371/journal.pone.0222793.

Dehouche N. The injury severity score: an operations perspective. BMC Med Res Methodol. 2022;22(1):48. doi: 10.1186/s12874-022-01528-6.

Reuben Tamakloe J, Hong J, Kim DP. Factors affecting fatal PTW at-fault crash outcome metrics at intersections and non-intersections in South Korea. Journal of Transportation Safety & Security. 2022;15(2):1-36. DOI:10.1080/19439962.2022.2123582.

Febres JD, Garcнa- Herrero S, Herrera S, Gutierrez JM, Lopez-Garcia JR, Mariscal MA. Influence of seat-belt use on the severity of injury in traffic accidents. Eur. Transp. Res. Rev. 2020;12:9. https://doi.org/10.1186/s12544-020-0401-5.

Beck LF, Kresnow MJ, Bergen G. Belief about seat belt use and seat belt wearing behavior among front and rear seat passengers in the United States. J Safety Res. 2019;68:81-88. doi: 10.1016/j.jsr.2018.12.007.

Hurʼiev SO, Kushnir VA, Hrebeniuk VI, Bil'tsan OV. Kliniko- epidemiolohichna kharakterystyka dorozhn'o- transportnoi travmy v umovakh oblasnoho mista [Clinical and epidemiological characteristics road traffic injury in the conditions of a regional city]. Klinichna ta eksperymental'na patolohiia. 2023;22,1(83):9-14. Doi:10.24061/1727-4338. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-09-28

Номер

Розділ

Оригінальні дослідження