ДОСВІД ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ З АНАТОМІЇ ЛЮДИНИ ЗА УМОВИ ПАНДЕМІЇ COVID-19 В УКРАЇНІ: ВИКЛИКИ ТА ПОТЕНЦІЙНІ МОЖЛИВОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.24061/1727-0847.20.2.2021.22Ключові слова:
епідемія Covid-19; дистанційне навчання; анатомія людини; навчальна презентаціяАнотація
У статті представлений власний досвід організації навчального процесу з дисципліни «Анатомія людини» у форматі дистанційного навчання під час пандемії Covid-19. Стисло подані основні етапи становлення такої форми навчання у світі та в Україні. Визначено та проаналізовано причини ряду викликів, що постають у процесі реалізації on line навчання. Проблеми, що виникли, пропонується вирішувати за допомогою використання презентацій із кольоро-
вими анатомічними рисунками. У статті детально описана методика виготовлення презентацій як для навчання, так і для контролю за допомогою Power Point. З метою оцінювання знань студентів рекомендується також застосовування електронних варіантів тестових завдань двох рівнів: кольорових малюнків, на яких анатомічні структури позначені числами, і ситуаційних клінічних задач за типом задач «Крок-1». Акцентовано увагу на особливостях організації дистанційного складання підсумкових модульних контролів. Запропоновано кілька простих, але дійових способів усунення академічної недоброчесності студентів.
Посилання
Dystantsiyna osvita. Ministerstvo osvity i nauky Ukrayiny. [Internet]. Available from: https://mon.gov.ua/ua/ osvita/visha- osvita/distancijna- osvita. (in Ukrainian).
Ariaiev ML, Kaplina LIe, Sen'kivs'ka LI, Pavlova VV. Pershyi dosvid dystantsiinoho navchannia v medychnykh vyshakh Ukrainy v umovakh COVID-19-karantynu. [The first experience of distance learning in medical universities of Ukraine in the conditions of COVID-19 quarantine]. Zdorov’ia dytyny [Internet]. 2020;15(3):195-9. Available from: http://childshealth.zaslavsky.com.ua/issue/view/12369.(in Ukrainian).
Kukharenko VM, Bondarenko VV, ed. Ekstrene dystantsiine navchannia v Ukraini [Emergency distance learning in Ukraine] [Internet]. Kharkiv: Kharkiv: KP «Mis'ka drukarnia»; 2020. 409 p. Available from: https://duan.edu.ua ‘ monograph_ekstr_dyst_navch. (in Ukrainian).
Abaturov OIe, Ahafonova OO. Dosvid dystantsiinoho vykladannia pediatrii studentam chetvertoho kursu u medychnykh vyshakh Ukrainy v umovakh pandemii COVID-19 [Experience of distance teaching pediatrics to fourth-year students in medical universities of Ukraine in the context of the COVID-19 pandemic]. Zdorov’ia dytyny [Internet]. 2020;15(3):200-3. Available from: http://childshealth.zaslavsky.com.ua/issue/view/12369. (in Ukrainian).
Maliarchuk OV. Rozvytok dystantsiinoi osvity u XIX-XX stolitti [Development of distance education in the XIX-XX centuries] [Internet]. History of distance learning - Department of Management, Lviv University of Trade and Economics http://eprints. zu.edu.ua/id/fi le/73662. (in Ukrainian).
Istoriia dystantsiinoho navchannia – Kafedra menedzhmentu L'vivs'koho torhovel'no- ekonomichnoho universytetu [History of distance learning - Department of Management, Lviv University of Trade and Economics] [Internet]. Available from: https://kerivnyk.info/istoriya- dystantsijnoho-navchannya. (in Ukrainian).
Yan Amos Komens'kyi – fundator suchasnoi pedahohiky [Jan Amos Comenius is the founder of modern pedagogy] [Internet]. Available from: https://library.rshu.edu. ua ‘ virtualni- vystavki ‘ 1075-yan… [in Ukrainian].
Pylaieva T. Istoriia rozvytku dystantsiinoi osvity v sviti [History of distance education in the world] Naukovi zapysky [Kirovohrads'koho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Vynnychenka]. Seriia : Pedahohichni nauky [Internet]. 2016. Iss. 147. p. 114-8. Available from: http://irbis-nbuv.gov.ua ‘ irbis_nbuv ‘ cgiirbis_64. (in Ukrainian).
The History of Distance Learning And Online Education Timeline [Internet]. Available from: https://www. worldwidelearn.com/articles/history-of-distance- learning/.
Pylaieva TV, Yatsenko VV. Internatsionalizatsiia vyschoi osvity: teoretychnyi aspekt [Internationalization of higher education: theoretical aspect]. In: Zbirnyk naukovykh prats' Khersons'koho derzhavnoho universytetu. Pedahohichni nauky [Internet]. 2017;80(3):31-6. Available from: http://www.irbis-nbuv.gov.ua ‘ irbis_nbuv ‘ cgiirbis_64. (in Ukrainian).
McCutcheon LR, Alzghari SK, Lee YR, Long WG, Marquez R. Interprofessional education and distance education: A review and appraisal of the current literature. Curr Pharm Teach Learn [Internet]. 2017;9(4):729-36. doi:10.1016/j.cptl.2017.03.011. Available from: https://europepmc.org ‘ med.
Garrison R, Cleveland Innes M. Facilitating Cognitive Presence in Online Learning: Interaction Is Not Enough. American Journal of Distance Education [Internet]. 2005;19(3):133-48. Available from: http://www. anitacrawley.net ‘ Resources ‘ Articles.
Harden RM. A new vision for distance learning and continuing medical education. J Contin Educ Health Prof. [Internet]. 2005;25(1):43-51. doi: 10.1002/chp.8. Available from: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16078802/.
Sargeant JM. Medical education for rural areas: opportunities and challenges for information and communications technologies. J Postgrad Med. [Internet] 2005;51(4):301-7. Available from: https://pubmed.ncbi. nlm.nih.gov ‘ …
Schattner P, Klein B, Piterman L, Sturmberg J, McCall L. Impact of Master of Family Medicine degree by distance learning on general practitioners’ career options. Med Teach [Internet]. 2007;29(4):85-92. doi: 10.1080/01421590701287905. Available from: https://www.researchgate.net/publication/6053277_Impact_of_Master_of_Family_Medicine_degree_by_ distance_learning_on_general_practitioners’_career_options Doi: 10.1080/01421590701287905.
Changiz T, Haghani F, Nowroozi N. Are postgraduate students in distance medical education program ready for e-learning? A survey in Iran. J Educ Health Promot. 2013;2:61. doi:10.4103/2277-9531.120862.
Pate KA, Pate AN, Sampognaro LA, Brady JH, Caldwell DJ. Design, implementation, and evaluation of an online elective course on current topics in pharmacy. Curr Pharm Teach Learn. 2017;9(4):528-536. doi: 10.1016/j.cptl.2017.03.008. Available from: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov ‘ …
Cezar DM, Paz AA, Costa MR, Pinto ME, Magalhães CR. Doctors’ perceptions on distance education and contribution of Family Health specialization. Interface (Botucatu) [Internet]. 2019;23(Suppl1): e180037. doi.org/10.1590/Interface.180037. Available from: https://www.researchgate.net/publication/330891040_Doctors’_perceptions_on_distance_education_and_contribution_of_Family_Health_specialization.
Roller- Wirnsberger R, Zitta S, Herzog C, Dornan H, Lindner S, Rehatschek H, et al. Massive open online courses (MOOCs) for long-distance education in geriatric medicine across Europe. Eur Geriatr Med [Internet]. 2019;10(6):989-94. doi:10.1007/s41999-019-00252-7. Available from: https://link.springer.com ‘ s41…
Bin Mubayrik HF. Exploring Adult Learners’ Viewpoints and Motivation Regarding Distance Learning in Medical Education. Adv Med Educ Pract [Internet]. 2020;11:139-46. doi:10.2147/AMEP.S231651. Available from: https://pubmed.ncbi.nlm. nih.gov ‘ …
Proskura S, Kronda O, Lytvynova S. Zasoby orhanizatsii dystantsiinoho navchannia v period karantynu 2020 roku v zakladakh vyschoi osvity Ukrainy [Means of organizing distance learning during the quarantine period of 2020 in higher education institutions of Ukraine]. In: Kukharenko VM, Bondarenko VV, ed. Ekstrene dystantsiine navchannia v Ukraini [Internet]. Kharkiv: KP «Mis'ka drukarnia»; 2020. p. 299-313. Available from: https://duan.edu.ua ‘ monograph_ekstr_dyst_navch. (in Ukrainian).
Istoriia stanovlennia dystantsiinoi osvity v Ukraini [History of distance education in ukraine] [Internet]. Available from: http://www.osvita.org.ua/ distance/ukraine/(in Ukrainian).
Orhanizatsiia dystantsiinoho navchannia [Organization of distance learning] [Internet]. Metodychni rekomentatsiyi. Available from: ttps:// mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/metodichni%20recomen dazii/2020/metodichni%20 recomendazii- dustanciyna%20osvita-2020.pdf 3. (in Ukrainia).
Doslidzhennia stanu realizatsii dystantsiinoho navchannia v Ukraini (berezen' – kviten' 2020) [Research on the state of implementation of distance learning in Ukraine (March - April 2020)] [Internet]. Available from: http://prosvitcenter.org/pro-doslidzhennya. (in Ukrainian).
Yurakh OM, Kotyk TL, Tokaruk NS. Al'bom anatomichnykh mini-tablyts'. Modul' 1: navchal'nyi posibnyk dlia audytornoi ta pozaaudytornoi roboty studentiv [Album of anatomical mini-tables. Module 1: textbook for classroom and extracurricular work of students] [Internet]. Ivano-Frankivsk; 2016; 58 p. Available from: https://anatomy.gmhost.space ‘ books ‘ amt-1. [in Ukrainian].
Yurakh OM, Kotyk TL, Tokaruk NS. Yurakh OM, Kotyk TL, Tokaruk NS. Al'bom anatomichnykh mini-tablyts'. Modul' 2: navchal'nyi posibnyk dlia audytornoi ta pozaaudytornoi roboty studentiv [Album of anatomical mini-tables. Module 2: textbook for classroom and extracurricular work of students] [Internet]. Ivano-Frankivsk; 2016. 120 p. Available from: https://anatomy.gmhost.space ‘ books ‘ amt-2. (in Ukrainian).
Yurakh OM, Kotyk TL, Tokaruk NS. Al'bom anatomichnykh mini-tablyts'. Modul' 3: navchal'nyi posibnyk dlia audytornoi ta pozaaudytornoi roboty studentiv [Album of anatomical mini-tables. Module 3: textbook for classroom and extracurricular work of students] [Internet]. Ivano-Frankivsk; 2016; 98 p. Available from: Https://anatomy.gmhost.space ‘ books ‘ amt-3. (in Ukrainian).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
ВІДКРИТИЙ ДОСТУП
а) Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
б) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
в) Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).