ДОСВІД ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ З АНАТОМІЇ ЛЮДИНИ ЗА УМОВИ ПАНДЕМІЇ COVID-19 В УКРАЇНІ: ВИКЛИКИ ТА ПОТЕНЦІЙНІ МОЖЛИВОСТІ

Автор(и)

  • O. Юрах
  • O. Попадинець
  • T. Котик
  • Г. Юрах
  • М. Пастух
  • М. Грищук
  • P. Барчук
  • H. Токарук
  • H. Дубина
  • A. Ускова

DOI:

https://doi.org/10.24061/1727-0847.20.2.2021.22

Ключові слова:

епідемія Covid-19; дистанційне навчання; анатомія людини; навчальна презентація

Анотація

У статті представлений власний досвід організації навчального процесу з дисципліни «Анатомія людини» у форматі дистанційного навчання під час пандемії Covid-19. Стисло подані основні етапи становлення такої форми навчання у світі та в Україні. Визначено та проаналізовано причини ряду викликів, що постають у процесі реалізації on line навчання. Проблеми, що виникли, пропонується вирішувати за допомогою використання презентацій із кольоро-
вими анатомічними рисунками. У статті детально описана методика виготовлення презентацій як для навчання, так і для контролю за допомогою Power Point. З метою оцінювання знань студентів рекомендується також застосовування електронних варіантів тестових завдань двох рівнів: кольорових малюнків, на яких анатомічні структури позначені числами, і ситуаційних клінічних задач за типом задач «Крок-1». Акцентовано увагу на особливостях організації дистанційного складання підсумкових модульних контролів. Запропоновано кілька простих, але дійових способів усунення академічної недоброчесності студентів.

Посилання

Dystantsiyna osvita. Ministerstvo osvity i nauky Ukrayiny. [Internet]. Available from: https://mon.gov.ua/ua/ osvita/visha- osvita/distancijna- osvita. (in Ukrainian).

Ariaiev ML, Kaplina LIe, Sen'kivs'ka LI, Pavlova VV. Pershyi dosvid dystantsiinoho navchannia v medychnykh vyshakh Ukrainy v umovakh COVID-19-karantynu. [The first experience of distance learning in medical universities of Ukraine in the conditions of COVID-19 quarantine]. Zdorov’ia dytyny [Internet]. 2020;15(3):195-9. Available from: http://childshealth.zaslavsky.com.ua/issue/view/12369.(in Ukrainian).

Kukharenko VM, Bondarenko VV, ed. Ekstrene dystantsiine navchannia v Ukraini [Emergency distance learning in Ukraine] [Internet]. Kharkiv: Kharkiv: KP «Mis'ka drukarnia»; 2020. 409 p. Available from: https://duan.edu.ua ‘ monograph_ekstr_dyst_navch. (in Ukrainian).

Abaturov OIe, Ahafonova OO. Dosvid dystantsiinoho vykladannia pediatrii studentam chetvertoho kursu u medychnykh vyshakh Ukrainy v umovakh pandemii COVID-19 [Experience of distance teaching pediatrics to fourth-year students in medical universities of Ukraine in the context of the COVID-19 pandemic]. Zdorov’ia dytyny [Internet]. 2020;15(3):200-3. Available from: http://childshealth.zaslavsky.com.ua/issue/view/12369. (in Ukrainian).

Maliarchuk OV. Rozvytok dystantsiinoi osvity u XIX-XX stolitti [Development of distance education in the XIX-XX centuries] [Internet]. History of distance learning - Department of Management, Lviv University of Trade and Economics http://eprints. zu.edu.ua/id/fi le/73662. (in Ukrainian).

Istoriia dystantsiinoho navchannia – Kafedra menedzhmentu L'vivs'koho torhovel'no- ekonomichnoho universytetu [History of distance learning - Department of Management, Lviv University of Trade and Economics] [Internet]. Available from: https://kerivnyk.info/istoriya- dystantsijnoho-navchannya. (in Ukrainian).

Yan Amos Komens'kyi – fundator suchasnoi pedahohiky [Jan Amos Comenius is the founder of modern pedagogy] [Internet]. Available from: https://library.rshu.edu. ua ‘ virtualni- vystavki ‘ 1075-yan… [in Ukrainian].

Pylaieva T. Istoriia rozvytku dystantsiinoi osvity v sviti [History of distance education in the world] Naukovi zapysky [Kirovohrads'koho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Vynnychenka]. Seriia : Pedahohichni nauky [Internet]. 2016. Iss. 147. p. 114-8. Available from: http://irbis-nbuv.gov.ua ‘ irbis_nbuv ‘ cgiirbis_64. (in Ukrainian).

The History of Distance Learning And Online Education Timeline [Internet]. Available from: https://www. worldwidelearn.com/articles/history-of-distance- learning/.

Pylaieva TV, Yatsenko VV. Internatsionalizatsiia vyschoi osvity: teoretychnyi aspekt [Internationalization of higher education: theoretical aspect]. In: Zbirnyk naukovykh prats' Khersons'koho derzhavnoho universytetu. Pedahohichni nauky [Internet]. 2017;80(3):31-6. Available from: http://www.irbis-nbuv.gov.ua ‘ irbis_nbuv ‘ cgiirbis_64. (in Ukrainian).

McCutcheon LR, Alzghari SK, Lee YR, Long WG, Marquez R. Interprofessional education and distance education: A review and appraisal of the current literature. Curr Pharm Teach Learn [Internet]. 2017;9(4):729-36. doi:10.1016/j.cptl.2017.03.011. Available from: https://europepmc.org ‘ med.

Garrison R, Cleveland Innes M. Facilitating Cognitive Presence in Online Learning: Interaction Is Not Enough. American Journal of Distance Education [Internet]. 2005;19(3):133-48. Available from: http://www. anitacrawley.net ‘ Resources ‘ Articles.

Harden RM. A new vision for distance learning and continuing medical education. J Contin Educ Health Prof. [Internet]. 2005;25(1):43-51. doi: 10.1002/chp.8. Available from: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16078802/.

Sargeant JM. Medical education for rural areas: opportunities and challenges for information and communications technologies. J Postgrad Med. [Internet] 2005;51(4):301-7. Available from: https://pubmed.ncbi. nlm.nih.gov ‘ …

Schattner P, Klein B, Piterman L, Sturmberg J, McCall L. Impact of Master of Family Medicine degree by distance learning on general practitioners’ career options. Med Teach [Internet]. 2007;29(4):85-92. doi: 10.1080/01421590701287905. Available from: https://www.researchgate.net/publication/6053277_Impact_of_Master_of_Family_Medicine_degree_by_ distance_learning_on_general_practitioners’_career_options Doi: 10.1080/01421590701287905.

Changiz T, Haghani F, Nowroozi N. Are postgraduate students in distance medical education program ready for e-learning? A survey in Iran. J Educ Health Promot. 2013;2:61. doi:10.4103/2277-9531.120862.

Pate KA, Pate AN, Sampognaro LA, Brady JH, Caldwell DJ. Design, implementation, and evaluation of an online elective course on current topics in pharmacy. Curr Pharm Teach Learn. 2017;9(4):528-536. doi: 10.1016/j.cptl.2017.03.008. Available from: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov ‘ …

Cezar DM, Paz AA, Costa MR, Pinto ME, Magalhães CR. Doctors’ perceptions on distance education and contribution of Family Health specialization. Interface (Botucatu) [Internet]. 2019;23(Suppl1): e180037. doi.org/10.1590/Interface.180037. Available from: https://www.researchgate.net/publication/330891040_Doctors’_perceptions_on_distance_education_and_contribution_of_Family_Health_specialization.

Roller- Wirnsberger R, Zitta S, Herzog C, Dornan H, Lindner S, Rehatschek H, et al. Massive open online courses (MOOCs) for long-distance education in geriatric medicine across Europe. Eur Geriatr Med [Internet]. 2019;10(6):989-94. doi:10.1007/s41999-019-00252-7. Available from: https://link.springer.com ‘ s41…

Bin Mubayrik HF. Exploring Adult Learners’ Viewpoints and Motivation Regarding Distance Learning in Medical Education. Adv Med Educ Pract [Internet]. 2020;11:139-46. doi:10.2147/AMEP.S231651. Available from: https://pubmed.ncbi.nlm. nih.gov ‘ …

Proskura S, Kronda O, Lytvynova S. Zasoby orhanizatsii dystantsiinoho navchannia v period karantynu 2020 roku v zakladakh vyschoi osvity Ukrainy [Means of organizing distance learning during the quarantine period of 2020 in higher education institutions of Ukraine]. In: Kukharenko VM, Bondarenko VV, ed. Ekstrene dystantsiine navchannia v Ukraini [Internet]. Kharkiv: KP «Mis'ka drukarnia»; 2020. p. 299-313. Available from: https://duan.edu.ua ‘ monograph_ekstr_dyst_navch. (in Ukrainian).

Istoriia stanovlennia dystantsiinoi osvity v Ukraini [History of distance education in ukraine] [Internet]. Available from: http://www.osvita.org.ua/ distance/ukraine/(in Ukrainian).

Orhanizatsiia dystantsiinoho navchannia [Organization of distance learning] [Internet]. Metodychni rekomentatsiyi. Available from: ttps:// mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/metodichni%20recomen dazii/2020/metodichni%20 recomendazii- dustanciyna%20osvita-2020.pdf 3. (in Ukrainia).

Doslidzhennia stanu realizatsii dystantsiinoho navchannia v Ukraini (berezen' – kviten' 2020) [Research on the state of implementation of distance learning in Ukraine (March - April 2020)] [Internet]. Available from: http://prosvitcenter.org/pro-doslidzhennya. (in Ukrainian).

Yurakh OM, Kotyk TL, Tokaruk NS. Al'bom anatomichnykh mini-tablyts'. Modul' 1: navchal'nyi posibnyk dlia audytornoi ta pozaaudytornoi roboty studentiv [Album of anatomical mini-tables. Module 1: textbook for classroom and extracurricular work of students] [Internet]. Ivano-Frankivsk; 2016; 58 p. Available from: https://anatomy.gmhost.space ‘ books ‘ amt-1. [in Ukrainian].

Yurakh OM, Kotyk TL, Tokaruk NS. Yurakh OM, Kotyk TL, Tokaruk NS. Al'bom anatomichnykh mini-tablyts'. Modul' 2: navchal'nyi posibnyk dlia audytornoi ta pozaaudytornoi roboty studentiv [Album of anatomical mini-tables. Module 2: textbook for classroom and extracurricular work of students] [Internet]. Ivano-Frankivsk; 2016. 120 p. Available from: https://anatomy.gmhost.space ‘ books ‘ amt-2. (in Ukrainian).

Yurakh OM, Kotyk TL, Tokaruk NS. Al'bom anatomichnykh mini-tablyts'. Modul' 3: navchal'nyi posibnyk dlia audytornoi ta pozaaudytornoi roboty studentiv [Album of anatomical mini-tables. Module 3: textbook for classroom and extracurricular work of students] [Internet]. Ivano-Frankivsk; 2016; 98 p. Available from: Https://anatomy.gmhost.space ‘ books ‘ amt-3. (in Ukrainian).

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-08-28

Номер

Розділ

Проблеми викладання