БІНАРНА ЛЕКЦІЯ ЯК МЕТОД ОПТИМІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ В МЕДИЧНОМУ УНІВЕРСИТЕТІ
DOI:
https://doi.org/10.24061/1727-0847.20.1.2021.09Ключові слова:
бінарна лекція; лекційний матеріал; диспут; міжпредметні зв’язкиАнотація
Докладно описані особливості підготовки та проведення двох різновидів бінарних лекцій, які є бінарною лекцією- диспутом і міжпредметною бінарною лекцією. Вони вирізняються за своєю сутністю, метою, завданнями, засобами підготовки, вибором лектора- партнера, форматом подачі матеріалу. Метою бінарної лекції- диспуту є організація полеміки щодо проблемного питання між двома лекторами. Чим жвавіша дискусія, тим цікавіше студентам і тим легше їх залучити до обговорення. Сама форма подачі матеріалу є потужним мотиваційним стимулом. Професійна компетентність лекторів може бути різною, більш важливими є їхня комунікативність, експресивність і акторські здібності. Переважно це викладачі однієї кафедри. Немає необхідності в розподілі лекційного матеріалу і часу між лекторами. Не потребує репетиції без студентів. Така лекція для них є цікавішою.
Метою міжпредметної бінарної лекції є показати міжпредметну наступність, коли засадничі дані однієї дисципліни необхідні для освоєння іншої. Вона не передбачає ніякого диспуту і викладається як послідовний монолог двох лекторів. Залучити студентів не вдається, бо раніше здобуті знання забуваються, а знання що подаються – їм ще невідомі. Мотивацією для них слугує тільки актуальність теми і лекторська майстерність. Читаються завжди викладачами різних дисциплін. Важливим є їхня інтелектуальна та психологічна сумісність і однаковий рівень професійної майстерності. Завжди збільшується об’єм лекційного матеріалу. Потребує репетиції без присутності студентів. Вона є складнішою для викладачів при її підготовці та впровадженні.
Посилання
Metodyka provedennia lektsiinykh zaniat' [ Methods of conducting lectures] [Internet]. Available from: https://sites.google.com/view/metodrada/ (in Ukrainian).
Metodyka pidhotovky ta provedennya lektsiy [Methods of preparing and conducting lectures] [Internet]. Available from: https://okop.naiau.kiev.ua ‘ fi les ‘ MetRec_lekc. (in Ukrainian).
Polozhennya pro poryadok orhanizatsiyi ta provedennya lektsiy u Vinnytsʹkomu natsionalʹnomu ahrarnomu universyteti [ Regulations on the procedure for organizing and conducting lectures at Vinnytsia National Agrarian University ] [Internet]. Available from: chrome- extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefi ndmkaj/viewer.html? pdfurl=http%3A%2F%2Fsocrates.vsau.org%2Fimages%2Fpol%2FPl2.pdf&clen=698870&chunk=true. (in Ukrainian).
Holovchak IS. Suchasna lektsiia [Modern lecture]. Halyts'kyi likars'kyi visnyk. 2015;22(1):100-1. (in Ukrainian).
Mokiya- Serbina SA. Lektsiya kak forma obucheniya v professional'nom obrazovanii vrachey pediatrov [Lecture as a form of training in the professional education of pediatricians]. Halyts'kyi likars'kyi visnyk. 2015;22(1):109-10. (in Russian).
Barna OM, Fedorovs'ka MI. Orhanizatsiia lektsiinoho protsesu z aptechnoi tekhnolohii likiv v umovakh navchannia za kredytno- modul'noiu systemoiu [Organization of a lecture process on pharmacy technology of drugs in terms of credit-module system training]. Halyts'kyi likars'kyi visnyk. 2014;21(3):81-4. (in Ukrainian).
Hurevych PC, Kaplinsʹkyy VV. Lektorsʹka maysternistʹ vykladacha vyshchoyi shkoly yak vazhlyva umova uspishnosti vykladatsʹkoyi diyalʹnosti: naukova shkola akademika I. A. Zyazyuna u pratsyakh yoho soratnykiv ta uchniv [Lecture skills of a high school teacher as an important language for the success of teaching: the scientific school of Academician IA Zyazyun in the works of his colleagues and students] [Internet]. Available from: http://www.ipdn.ru/rics/doc0/DS/4-gas.htm. (in Ukrainian).
Yahupov VV. Vydy i formy lektsiy. Lektsiya- dyskusiya. Lektsiya- analiz konkretnoyi sytuatsiyi. Lektsiya z vykorystannyam tekhniky zvorotnoho zvʺyazku [Types and forms of lectures. Lecture-discussion. Lecture - analysis of a specific situation. Lecture using feedback techniques] [Internet]. Available from: https://eduknigi.com/ped_view. php?id=207. (in Ukrainian).
Binarni lektsiyi u KNUKiM [Binary lectures at KNUKiM] [Internet]. Available from: http://knukim.edu.ua ‘ binarni-l ektsiyi-u-knukim. (in Ukrainian).
Dobrovolʹsʹka OV, Dobrovolʹsʹkyy OV, Kuzʹ HM, Dvornyk IL. Binarni lektsiyi yak stratehiya navchannya studentiv medychnykh zvo. Aktualʹni problemy suchasnoyi vyshchoyi medychnoyi osvity v Ukrayini [Binary lectures as a strategy for teaching medical students. Current problems of modern higher medical education in Ukraine] [Internet]. Available from: https://www.sspu.sumy.ua. (in Ukrainian).
Yarosh NS. Binarna lektsiya yak innovatsiyna pedahohichna tekhnolohiya u suchasniy vyshchiy osviti [Binary lecture as an innovative pedagogical technology in the modern higher world]. In: Materialy naukovo- praktychnoyi konferentsiyi KHNU PS im. I. Kozheduba. Suchasna viyna: humanitarnyy aspekt [Internet]. 2018 31 travnya – 1 chervnya; p. 124-5. Available from: http://www.hups.mil.gov.ua ‘ science ‘ stud-conf. (in Ukrainian).
Makurina HI, Vizir VA. Binarna lektsiya yak innovatsiyna pedahohichna tekhnolohiya u suchasniy vyshchiy osviti [Binary lecture as an innovative pedagogical technology in modern higher education]. In: Zbirnyk tez naukovo-praktychnoi konferentsii z mizhnarodnoiu uchastiu. Aktual'ni pytannia pidvyschennia yakosti osvitn'oho protsesu; 2018 May 11; Ivano- Frankivsk. Ivano-Frankivsk; p. 53. (in Ukrainian).
Binarna lektsiya dlya aspirantiv na kafedri muzychnoho mystetstva i khoreohrafi yi: Pivdennoukrayinsʹkyy natsionalʹnyy pedahohichnyy universytet imeni K. D. Ushynsʹkoho [Internet]. 2021 12 bereznya. Available from: https://pdpu.edu.ua/ko/novyny- aspirantura/6023-binarna- lektsiya-dlya-aspirantiv-na-kafedri- muzichnogo-mistetstva-i-khoreografi ji. (in Ukrainian).
Kaydalova LH, Shchokina NB. Shlyakhy aktyvizatsiyi navchalʹno-piznavalʹnoyi diyalʹnosti mahistrantiv spetsialʹnosti «pedahohika vyshchoyi shkoly» pid chas lektsiynoho vykladannya [Ways to intensify the educational and cognitive activities of undergraduates majoring in "higher school pedagogy" during lectures] [Internet]. 2009. Available from: https://sportpedagogy.org.ua ‘ html ‘ journal. (in Ukrainian).
Gunstream SE. Anatomy & physiology with integrated study guide. 6th ed. New York; McGraw- Hill Higher Education; 2000. 530 p.
Saladin KS. Human anatomy. New York; McGraw- Hill Higher Education; 2005. 762 p. 17. Tortora GJ, Nilsen MT. Principles of human anatomy. 11th ed. Danvers: John Wiley & Sons. Inc.; 2009. 892 p.
Carlson BM. Human embryology & developmental biology. 6th ed. St. Louis: Elsevier; 2019. 460 p.
Fedortsiv OIe. Embriohenez sertsevo-sudynnoi systemy i vrodzheni anomalii sertsia ta sudyn. Osoblyvosti krovoobihu u vnutrishn'outrobnomu periodi. Anatomo-fiziolohichni osoblyvosti sertsia i sudyn u dytiachomu vitsi: lektsiia. [Embryogenesis of the cardiovascular system and congenital anomalies of the heart and blood vessels. Features of blood circulation in utero. Anatomical and physiological features of the heart and blood vessels in childhood: a lecture] [Internet]. Available from: https://ppt-online.org/251331. (in Ukrainian).
Protsak TV, Zabrods'ka OS, Khovanets' KR. Osoblyvosti embriohenezu sertsia ta yoho struktur [Features of embryogenesis of the heart and its structures]. Visnyk problem biolohii i medytsyny. 2018;145(3):38-41. doi: 10.29254/2077-4214-2018-3-145-38-41. (in Ukrainian).
Embriohenez sertsevo-sudynnoi systemy i vrodzheni anomalii sertsia ta sudyn. Osoblyvosti krovoobihu u vnutrishn'outrobnomu periodi. Anatomo-fiziolohichni osoblyvosti sertsia i sudyn u dytiachomu vitsi: lektsiia. [Embryogenesis of the cardiovascular system and congenital anomalies of the heart and blood vessels. Features of blood circulation in utero. Anatomical and physiological features of the heart and blood vessels in childhood: a lecture] [Internet]. Available from: tttps://tdmuv.com/kafedra/internal/pedistrics/lectures_stud/uk/med/lik/ptn... (in Ukrainian).
Sadler TW. Langman’s medical embryology. 14th ed. Philadelphia: Wolters Kluwer; 2019. 409 p.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
ВІДКРИТИЙ ДОСТУП
а) Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
б) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
в) Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).